Aku kan Epul 2

Sunday, March 03, 2013 | Comment
[Kredit]

“Awak dah gila ke?”
“Mana ada saya gila. Waras lagi ni ha. Tak nampak?” muka sehabis comel ditayangkan buat kekasih hati dihadapannya ini.
“Awak jangan main-main dengan saya la Epul.” Wafaa mengetap gigi. Geram sungguh dengan lelaki di depannya kini. Rasa nak di smackdown saja. Biar betul semua wayar kepala lelaki itu.
“Saya tak main-main Wafaa. Saya serius.” Riak wajah comel tadi sudah bertukar serius. Dia berpeluk tubuh sambil menantikan butir bicara Wafaa. Sesekali kanak-kanak yang leka bermain di padang permainan itu dikerlingnya.
“Awak sedar tak nyawa awak boleh terancam?” soal Wafaa tak puas hati. Mukanya sudah memerah menahan marah. Bila-bila masa saja gunung berapi bakal meletup. Sabarlah wahai hati.
“Saya tak kisah, asalkan awak boleh sembuh. Then, bolehlah kita kahwin kan. Hihi!” sempat lagi Epul berseloroh tatkala perkara serius sedang dibincangkan. Memang cari nahas!
“Awak jangan nak merepek. Saya tetap takkan terima awak dan hati awak tu. Titik!” Wafaa bertegas.

Selepas mendapat berita perkhabaran daripada Doktor Harlina tentang penderma hati, dia merasakan hidupnya kembali bercahaya. Namun, setelah mengetahui gerangan penderma tersebut, terus dibatalkan niatnya untuk melakukan pembedahan. Ya! Epul merupakan penderma hati yang sesuai untuknya. Tak sanggup rasanya hendak menerima hati Epul. Dia taknak Epul melakukan semua itu untuk dirinya. Semata-mata kasihankan dirinya. Tambahan pula, Doktor Harlina juga ada memberitahu bahawa kejayaan pembedahan ini adalah 50-50. Masakan dia hendak membahayakan nyawa Epul hanya kerana dia ingin kembali pulih. Walaupun dia menolak cadangan Ana untuk menerima Epul, itu tak bermakna dia juga tak sukakan Epul. Atas alasan itulah, dia bertekad untuk berjumpa dengan Epul pada hari ini. Berharap Epul akan mengubah keputusannya untuk menderma. Biarlah dia menolak sekeras-kerasnya asalkan nyawa orang kesayangannya tidak turut terancam.
            “Eh, dia ni. Berangan pula. Wafaa, awak dengar tak cakap saya ni?” Tangannya dilibas-libaskan di depan muka Wafaa. Menyedarkan kembali gadis itu ke alam nyata. Entah apalah yang difikirkan Wafaa saat itu. Sempat lagi dia. Aku ni sikit punya serius. Ehem!
            “Huh? Apa awak cakap tadi?” soal Wafaa bingung. Tak sedar pula bila masa dia berangan. Buat malu jer.
            “Saya cakap, saya tetap dengan keputusan saya. Saya tetap nak menderma. Titik! Walau berjuta kali pun awak menolak, saya akan buat awak terima hati saya ni juga. Tak kisahlah kalau nyawa saya yang terpaksa melayang dulu.” Sehabis saja ayatnya itu, Epul terus melangkah pergi. Langsung tak diberi peluang kepada Wafaa untuk menolak. Malas bertekak. Bukan dia tak tahu gadis puuuujaaan hatinya itu jenis yang sukar diubah pendirian. Perkara itu sendiri telah diberitahu oleh kedua orang tua Wafaa kepadanya sendiri. Sebelum dia bersetuju untuk bertemu dengan Wafaa, dia sebenarnya telah bertemu dengan Haji Wajdi dan Hajah Nu’mah membincangkan soal tersebut. Merekalah yang menyokong Epul untuk memujuk Wafaa supaya menjalani pembedahan hati.

Wafaa yang belum sempat berkata-kata, hanya memandang sepi jasad Epul yang kian jauh meninggalkannya sendirian di situ. Ayat terakhir Epul terngiang-ngiang di telinganya. ‘Apa maksud  Epul?’ bisiknya sendirian. Tiba-tiba rasa gusar bermukim di hati. Janganlah Epul buat something yang bodoh.  Dia mengeluh perlahan. Hmmm!         

**************
Panggilan telefon daripada Ana betul-betul menyentap hatinya saat ini. Lemah urat sendinya. Nak berdiri juga sudah tak bermaya. Hajah Nu’mah yang berada berhampiran terus memeluk lembut anaknya sebelum Wafaa terjelepok jatuh.
            “Abang. Tolong saya bang. Wafaaa…” jerit Hajah Nu’mah memanggil suaminya yang sedang khusyuk membasuh kereta di luar rumah.  Haji Wajdi yang mendengar jeritan isterinya itu terkocoh-kocoh berjalan masuk ke dalam rumah.
“Ya Allah, kenapa ni?” terkejut bukan kepalang melihat isteri dan anaknya dah terduduk di atas lantai. Dilihat anaknya itu menangis tersedu-sedan. Hajah Nu’mah sekadar memandang suaminya sambil mengusap-usap lembut belakang anaknya itu. Bahu diangkat sebagai isyarat ‘tak tahu’.

**************
I have died everyday waiting for you
Darling don't be afraid I have loved you
For a thousand years
I'll love you for a thousand more
Time stands still
Beauty in all she is
I will be brave
I will not let anything take away
What's standing in front of me
Every breath
Every hour has come to this
One step closer


Suasana bilik begitu suram sekali. Terdengar esakan kecil Mak Temah di penjuru katil hospital itu. Ana di sebelah berusaha menenangkan Mak Temah. Manakala Ijat sekadar memandang sayu. Wafaa yang berada di dalam bilik itu turut bersedih. Sejak mendapat panggilan telefon tadi, mereka terus bergegas ke sini. Bertambah runtun hatinya melihat keadaan Epul yang terbaring lemah di atas katil. Wayar-wayar penuh berselirat di seluruh badan. Nasib baik ibu bapanya masih setia berada di sebelahnya sebaik sahaja mereka tiba di hospital tadi.  Jika tidak, dia pasti rebah di situ juga.
            “Mak…mak…” tiba-tiba kedengaran suara Epul tidak bermaya. Perlahan sekali suaranya memanggil Mak Temah. Matanya masih terpejam rapat.  Mak  Temah segera mendekatkan wajahnya ke arah Epul. Ingin mendengar dengan lebih jelas butir bicara anaknya itu.
            “Mak…Wafaa…terima…hati…Epul..” tersekat-sekat suaranya. Payah sekali untuk dia mengeluarkan suara. Mereka yang mendengar bertambah sedih melihat keadaan Epul yang tak berdaya itu. Mak Temah sekadar mengangguk. Faham apa yang ingin disampaikan oleh Epul. Pantas saja tangannya menggamit memanggil Wafaa untuk datang lebih dekat. Biar Wafaa sendiri mendengarnya.
            “Epul, Wafaa ada kat sini nak. Cakaplah sendiri dengan Wafaa.” Ujar Mak Temah menahan sendu. Tak sanggup rasanya dia melihat keadaan anaknya itu. Epul yang mendengar, terus dibuka matanya perlahan-lahan. Ingin melihat wajah kesayangannya itu. Senyuman diberikan biarpun payah tatkala melihat wajah Wafaa di sebelah.
            “Wafaa...awak...awak...terimalah hati saya ni yer?” pinta Epul. Air liur ditelannya perit sebelum meneruskan kata, “awak terimalah Wafaa. Anggaplah ini permintaan terakhir saya.”
            “Saya taknak. Saya cakap saya taknak, saya taknaklah! Saya taknak terima hati awak. Saya taknak hati awak tu. Saya nak awak!” Wafaa sudah mengongoi. Air mata mencurah laju di pipinya. Tak kuasa dah dia nak mengelap. Biarlah.
            “Tapi, saya kan dah mati.” Ujar Epul tersenyum.
            “Biarlah. Biar awak mati. Buat apa saya hidup dengan hati awak tu kalau awak sendiri takde. Alang-alang saya pun dah nak mati, biar saya ikut awak.” Wafaa masih berdegil.
            “Sanggup ke awak biarkan  roh saya tak tenang sebab tak dapat bantu awak Wafaa?” Epul masih berusaha memujuk biarpun keadaannya sendiri lemah tak berdaya.
Wafaa menggeleng.
Epul menghela nafas perlahan.
“Kalau macam tu, janjilah dengan saya yang awak akan terima hati saya ni. Saya merayu.”
Wafaa berdiam. Tak tahu jawapan apa yang harus diberikan.
“Wafaa. Berjanjilah nak. Mak cik merayu. Tolong tunaikan hasrat anak mak cik tu. Sekurangnya-kurangnya selepas anak mak cik dah takde nanti, hati dia masih hidup dengan kamu.” Sedih Mak Temah bersuara. Sampai bila Wafaa nak berdegil sedangkan anaknya itu dah puas memujuk. Dia perlu  masuk campur. Nekad!
Mendengar saja butir bicara Mak Temah, Wafaa akhirnya mengangguk perlahan. Tegakah dia menghancurkan harapan hati tua itu? Sudah tentu tidak!
“Yesss!” tiba-tiba suara Epul kedengaran. Dia yang tadi terbaring lemah atas katil sudah mengubah ke posisi duduk. Muka yang pucat lesi terus bercahaya. Manakala Mak Temah, Ana, Ijat hatta ibu bapa Wafaa, masing-masing sudah melebar senyum. Tinggal Wafaa sahaja yang masih kebingungan.
‘Apa semua ni? Bukan dia tengah sakit nak mati ke tadi?’ Muka-muka orang di dalam bilik hospital itu dipandangnya satu persatu-satu. Mencari jawapan. Mak Temah yang perasaaan akan hal itu terus menepuk-nepuk bahu anaknya memberi amaran.
“Errr…sebenarnya…errmm…” teragak-agak Epul bersuara. Aura ‘gunung berapi’ sudah terasa.  Mak Temah dan lain-lain sudah beransur keluar. Beri ruang untuk mereka berdua selesaikan hal tersebut.
“Pandai-pandailah kau explain kat Wafaa tu Epul. Rancangan kau juga kan. Mak ni pelakon tambahan jer.” Sempat lagi Mak Temah berbisik ke telinga anaknya itu sebelum keluar.
Wafaa berpeluk tubuh. Matanya tajam memandang lelaki di hadapannya itu. Muka terasa panas menahan marah. Epul ni memang nak kena!
“Saya buat ni semua untuk awak Wafaa. Takde niat apa pun. Betul. Sumpah!” tangan kanannya diangkat bersumpah. Gerun pula dia tengok keadaan Wafaa sekarang ni. ‘The dark sight of her’ la omputih kata.
“Tapi, takkan sampai menipu macam ni sekali. Bermain dengan nyawa. Berkomplot dengan semua orang. Awak saja nak malukan saya ke apa ni?” Hah. Hamek kau Epul! Rasakan tembakan puluru berpandu daripada cik Wafaa kesayangan kau tu.
“Tak. Tak. Saya cuma nak awak jalani pembedahan tu je. Ambil hati saya ni jadi sebahagian diri awak tu.” Epul berusaha pertahankan dirinya. Dalam masa yang sama, dia cuba meyakinkan Wafaa.
“Saya tarik balik kata-kata saya tadi. Cancel lah saya nak terima hati awak.”
“Tapi, awak dah janji kot. Dengan bakal mak mertua awak pula tu.” Epul mengenyih.
“Ahh. Saya tak kira. Perjanjian tu dikira batal sebab awak menipu saya.” Wafaa masih main tarik tali.
“Wahai orang-orang yang beriman, penuhi serta sempurnakanlah perjanjian-perjanjian. Surah Al-Maidah ayat 1.” Dibacakan sebahagian terjemahan firman Allah itu kepada Wafaa. Biar Wafaa sedar yang dia perlu tunaikan janjinya itu. Boleh tahan juga kau ni Epul. Tak padan dengan engineer. Ustaz mesin rupanya kau ni. Hehe!
Wafaa yang mendengar terjemahan bait-bait ayat Al-Quran itu terus terdiam. ‘Alamak! Dia main psychology pakai kalam Allah pula. Nak jawab apa ni?’ fikirnya sendirian. Epul sudah tersenym kemenangan. Kening diangkat-angkat mencabar Wafaa. ‘Ha! Jawab. Jawab. Kenapa diam?’
“Arghh. Awak jahat!!” Wafaa terpaksa mengalah akhirnya. Tahu yang dia dah kalah bermain kata dengan Epul. Kakinya dihentak tak puas hati. Terus saja dia berlalu meninggalkan Epul sendiri di dalam bilik. Tak kuasa dia nak melayan si Epul tu. Huh! Namun, di dalam hati dia tetap bersyukur kerana perihal Epul yang terlibat dalam kemalangan seperti yang dikhabarkan oleh Ana dalam telefon tadi hanyalah lakonan semata-mata. Kalau betul tadi, dia juga yang menyesal. ‘Sayang juga kau kat Epul tu yer Wafaa’
Sebaik sahaja Wafaa keluar dari bilik yang menempatkan Epul itu, terjengul wajah Ijat di depan pintu. “Apehal tu beb? Nampak macam bertambah marah je si Wafaa tu. Tapi, yang peliknya aku nampak bibir dia tersenyum.” Beritahu Ijat kehairanan. Mendengar saja ayat yang keluar dari mulut Ijat itu, Epul terus ketawa terbahak-bahak. Dia tahu, yang usahanya dah membuahkan hasil. Hoorayy!!
**************
Beberapa bulan kemudian…
“Tak sangka kan Epul, kahwin juga kau dengan Wafaa tu.” Ijat yang terbaring bersebelahan dengan Epul di atas pangkin bawah pokok mempelam kesayangan kawan baiknya itu bersuara. Masing-masing memejamkan mata menikmati udara segar waktu petang. Angin yang sesekali menampar wajah mereka terasa begitu nyaman sekali. Epul di sebelah tersenyum. Siapa sangka dia dan Wafaa akhirnya bersama. Alhamdulillah, pembedahan hati antara mereka berdua berjaya. Sungguh, itulah jodoh antara mereka. Begitu kuat dirasakan sejak kali pertama bertemu muka dengan Wafaa pada hari pernikahan Ijat. Sejak hari itu, Ijat sudah jatuh cinta. Cinta pandang pertama! Cewaahh.
“Abang oiii…taknak join kitorang makan mempelam ker? Sedap kot. Rugi tak makan. Cicah dengan garam belacan pula. Masyukk!” laung Wafaa depan rumah ibu mertuanya itu.
“Yelah bang. Meh la sini, makan sekali.” Ana pula menyampuk. Tangannya lincah mengupas buah mempelam.
“Sudah-sudahlah tu layan perasaan. Menyampah pula mak menengoknye. Patutnya dikahwinkan saja korang berdua ni. Baru padan. Macam pinang kena hempap dengan batu.” Seloroh Mak Temah. Wafaa dan Ana sudah ketawa geli hati. Mak Temah tak usah cakap. Bersungguh-sungguh dia ketawa sampai berair mata. Epul dan Ijat akhirnya bangun dari pembaringan. Mereka berdua berjalan menuju ke rumah. ‘Mana boleh tak join. Buah mempelam kot. Feverot aku tu.’ Desis hatinya sendiri.
“Amboi  mak, suka benar mengata saya yer?” soal Epul sebaik sahaja punggungnya dilabuhkan bersebelahan Wafaa. Manakala Ijat sudah pun duduk di sebelah isterinya. Masing-masing ada pasangan. Hanya Mak Temah tanpa teman.
Opkos la. Tak Nampak mata mak berair ni?” jawab Mak Temah. Air mata yang masih bersisa diseka dengan hujung jari.
“Mak tu memang. Drama queen.  Masa dekat hospital dulu tu pun bersungguh-sungguh mak nangis. Macamlah Epul ni dah mati.” Mulutnya dicuih sedikit. Walau apa pun, lakonan maknya itu memang mantap habis. Dia sendiri pun terasa nak menangis bila melihat maknya menangis waktu itu biarpun sekadar lakonan.
“Kalau tak bersungguh, tak adanya berjaya rancangan kamu tu. Nasib baik ada mak kamu ni tau.” Mak Temah tersenyum bangga.
“Eleh, kau tu pun. Bukan main lagi. Dah macam orang nak mati aje aku tengok. Tapi, terkantoi. Nasib baiklah Wafaa terima kau juga. Kalau aku ke….” Sengaja Ijat berhentikan ayatnya di situ. Dia tersengih-sengih jahat kepada Epul.
“ Itu kau, bukannya Wafaa. Mana boleh Wafaa tolak aku. Dahlah handsome, baik pula tu. Kan sayang kan?” wajah isterinya ditatap lembut menantikan jawapan. Wafaa mencebik. Malas layan suaminya yang suka sangat perasan tu. Baik makan mempelam.
“Perasan la kau tu!”  balas Ijat menyampah. Tak habis-habis dengan sifatnya yang suka perasan itu. Dari kecil sampai dah berkahwin pun masih tetap  sama. Tak berubah langsung la Epul ni. Macam mana sekalipun, Epul tetap kawan baiknya sampai bila-bila. Susah senang mereka tetap bersama.                                                                                                                           
“Hehe. Biasalah. Aku kan Epul.”  Dia tersengih. Kepala tak gatal digaru menutup malu.                                                                                                                                                                                                                  
Kedengaran ketawa mereka berlima pada petang itu. Riuh sekali suasana di rumah Mak Temah. Angin sepoi-sepoi bahasa yang bertiup juga seakan-akan meraikan kegembiran mereka saat ini. Semoga kegembiraan ini terus kekal selama-lamanya

~ TAMAT ~

Miss L : (3/2/2013 – 16:58 pm )               
        

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...