Undang-undang Cinta 1

Sunday, February 12, 2012 | Comment
[Kredit]


3 Tahun Kemudian…

“Irfan! Kak Long mana? Dari tadi umi cari. Tak jumpa-jumpa.” Soal Puan Izzah kepada anak bongsunya itu. 
“Kak Long yer umi? Tu, kat atas pokok tu. Bukan ke Kak Long tu umi?” Irfan tersengih-sengih sambil menunjukkan ke arah kakaknya itu. ‘Sudah pasti kakaknya itu akan dimarahi oleh umi mereka.’ Manakala Nur Ibtisam masih khusyuk memetik buah rambutan. Bukan itu sahaja, Nur Ibtisam dengan selambanya membaling kulit-kulit rambutan. Kakinya yang terjuntai ke bawah digoyang-goyangkan. ‘Amboi! Bukan main lagi kau yer Ibtisam.’

‘Paap!’ Salah satu daripada kulit rambutan yang dibaling Nur Ibtisam terkena uminya. Puan Izzah sudah merenung tajam ke arah  anak sulungnya itu. ‘Memang nak kena juga budak ni sorang’. Bisik hati Puan Izzah.
“Nur Ibtisam!” Panggil Puan Izzah sambil mencekak pinggang. Sebelah tangannya mencapai sebatang kayu. Irfan masih setia di sisi ibunya. Tersengih-sengih memandang ke atas.

‘Alamak! Umi. Habislah aku kali ni. Si Irfan ni pun satu, bukannya nak bagi warning awal-awal. Hisy! Nanti la kau.’ Omelnya. Tangannya sudah berhenti memetik buah-buah rambutan yang ada. Dia hanya tersengih memandang uminya itu.

“Yang tersengih-sengih kat atas tu lagi buat apa? Turun sekarang! Kalau tak, umi sebat kamu karang. Turun!” Dadanya berombak kencang menahan marah. Macam mana la dia tak marah. Kalau si Nur Ibtisam tu budak umur 7 tahun tak apa la jugak. Ini dah masuk 27 tahun pun masih berperangai macam budak-budak. Tengok saja luaran macam lembut tetapi hakikatnya kasar!

“Yelah, Yelah! Kak Long nak turun la ni. Umi janganlah sebat kak long.” Cepat-cepat Nur Ibtisam turun dari pokok rambutan. Takut juga dia bila uminya itu marah. Memang berbirat la tubuhnya itu kalau disebat umi.
“Kak long, best tak makan rambutan atas pokok tu? Hehe!” Irfan sengaja memerli kakaknya. Nur Ibtisam hanya mampu menjeling. Takut untuk bersuara. Uminya sudah memandang tepat ke arah anak perempuannya itu. Manakala Nur Ibtisam hanya menunduk memandang tanah. Kakinya menguis-nguis dedaun yang bertebaran.

“Berapa kali umi beritahu, jangan panjat pokok rambutan tu. Kalau nak makan ambik ja galah.” Bebel Puan Izzah.
“Kak long dah cari galah tadi umi. Tapi tak jumpa. Sebab tu la kak long panjat ja pokok ni.” Nur Ibtisam memberi alasan. ‘Moga-moga hati ibunya sejuk.’

“Eh, kak long ni. Kat reban ayam tu kan ada galah. Kenapa kak long tak ambik?” Irfan menyoal. Niatnya cuma satu. Teringin melihat kakaknya itu dimarahi umi. Maklumlah, kak long kan anak kesayangan umi. Tambahan pula, kak long satu-satunya anak perempuan dalam keluarga. Sudah tentu umi lebih menyayangi kakaknya itu berbanding dia dan abangnya.

‘Memang aku pelangkung jugak budak tak cukup umur ni. Sengaja nak tambah kemarahan umi la tu.’ Matanya sudah dijegil ke arah Irfan. Namun, adiknya itu buat-buat tak tahu sahaja. Sakit hati betul Nur Ibtisam lihat.

“Tadi kak long cari tak jumpa pun. Bila masa pula galah tu ada kat situ”. Nur Ibtisam masih cuba membela diri. Pelik juga dia. Macam mana galah tu boleh ada kat situ. Memang tadi sudah dicari galah di situ, tetapi tidak ada. ‘Ini mesti kerja si Irfan.’ Nur Ibtisam mengagak.

“Sudah, sudah! Ni last warning dari umi. Lepas ni, kalau umi nampak kak long kat atas pokok tu lagi umi sebat kak long betul-betul. Faham! Puan Izzah memberi amaran.  Entah kan berkesan ke tidak amarannya itu. Sudah berbuih mulutnya memberi amaran tetapi tidak diendahkan Nur Ibtisam. 

Nur Ibtisam menarik nafas lega. Manakala, adiknya, Irfan mencebik tidak berpuas hati. Baru sahaja dia berangan-angan untuk melihat kak long dimarahi umi. Namun, angan tinggal angan sahaja. Kakinya sudah melangkah masuk ke dalam rumah. Lidah dijelir ke arah kakaknya itu. Sempat juga Nur Ibtisam membalas tak mahu mengaku kalah. 

“Jom ke sana. Umi ada benda nak cakap.” Puan Izzah bersuara. Kakinya sudah melangkah ke arah pangkin di bawah pokok rambutan itu. Nur Ibtisam hanya mengekori ibunya dari belakang. Seusai duduk, Puan Izzah kembali bersuara, “ Tadi, Mak Long call, dia cakap ada jawatan kosong kat tempat kerjanya tu. Kak long tak nak cuba ke?”

“Malas la umi. Kak long kan dah ada kerja. Buat apa kak long nak cari kerja lain pula?” Hujung tudungnya dimain-mainkan. Bukan dia tak teringin nak cari keja lain, tetapi dia takut kalau-kalau dia akan berjumpa kembali dengan ‘si dia’.

“Memang la kamu dah kerja, tapi di luar bidang kamu tu. Dulu kamu jugak yang beria-ria nak jadi peguam. Umi suruh jadi cikgu tak nak. Habis sekarang ni kamu nak jadi cikgu pula. Tak faham la umi!”
“Memang la cita-cita kak long nak jadi peguam umi. Tapi, bila dah mengajar ni, kak long rasa seronok pulak. Sayang la nak tinggal anak-anak murid kak long tu semua.” Nur Ibtisam berharap uminya itu akan memahami kehendak hatinya itu. Dia masih belum cukup kuat untuk berhadapan dengan ‘si dia’. Kemungkinan itu pasti ada jika dia benar-benar kembali menceburi bidang guamannya itu.

“Umi tak kira. Umi nak esok kak long pergi temuduga tu juga. Kalau tak, umi tak nak cakap dengan kak long sampai bila-bila.” Ugut Puan Izzah. Hanya dengan cara ini saja anaknya itu akan menurut kata-katanya.
“Ermm, tak boleh tolak ke umi?” Nur Ibtisam masih cuba bermain tarik tali dengan uminya. Manalah tahu uminya itu akan berubah fikiran. Mimik mukanya sudah berubah. Memohon simpati uminya. Namun, Puan Izzah masih tetap berkeras.

“Tak boleh. Kak long kena pergi juga. Muktamad. Full stop!”
“Baiklah umi. Kak long ikut cakap umi.” Nur Ibtisam akhirnya mengalah. Mana mungkin dia membantah cakap umi kesayangannya itu.
“Bagus. Macam tu la anak umi. Malam karang umi bagi alamatnya ya.” Puan Izzah sudah tersenyum. Berjaya juga dia memujuk anaknya. Dia sudah bangun dari tempat duduk. Kakinya melangkah masuk ke dalam rumah. Dia yakin anaknya itu pasti akan berjaya dalam sesi temuduga esok.

Nur Ibtisam hanya memandang sepi langkahan uminya. Masih tidak berganjak dari situ. Dia mengeluh buat sekian kalinya. ‘Harap-harap aku tak berjumpa dengan dia.’ Bisik hatinya. 

*****************************************************
“Maaf. Saya tak sengaja.” Nur Ibtisam memohom maaf.
“It’s okay. Saya pun salah juga. Jalan tak tengok orang.” Jawab si pemuda.

Nur Ibtisam tunduk mengutip buku-buku yang bertaburan. Sudah la dia terlambat ke kelas. Terlanggar orang pulak. Nampaknya permulaan harinya tidaklah begitu baik. ‘Hurm’. Dia mengeluh.

Si pemuda tadi yang turut mengutip buku-bukunya yng turut terjatuh akibat perlanggaran itu. Dalam masa yang sama dia memandang Nur Ibtisam pelik. Tiba-tiba saja telinganya menangkap keluhan daripada Nur Ibtisam. “Kenapa?” soalnya.

“Hah? Apa yang kenapa?” Nur Ibtisam pula yang kepelikan. ‘Apasal mamat ni. Tiba-tiba tanya kenapa.’
“Kenapa awak mengeluh?”

‘Uik? Dia dengar aku mengeluh ke? Kuat sangat ke aku mengeluh. Malunya.’
“Kenapa diam pulak ni? Susah sangat ke soalan saya tu.” Masing-masing sudah berdiri. Si pemuda mengadap memandang Nur Ibtisam yang masih berdiam itu.

‘Banyak tanya pulak mamat ni.’ Detik hatinya lagi.
“Tak ada apa-apalah. Ermm, saya gerak dulu ya. Maaf sekali lagi. Assalamualaikum.” Nur Ibtisam bergerak pergi meninggalkan si pemuda. Tak ada masa nak beramah mesra. Bukannya dia kenal pun. Lagi pulak dia dah terlambat ke kelas hampir 15 minit.

Manakala si pemuda terus memandang Nur Ibtisam berlalu pergi sampailah kelibat Nur Ibtisam sudah tidak kelihatan. Entah kenapa hatinya tiba-tiba terasa tertarik. Something like ‘kuch kuch hota hai’. Hehe!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...