Tu Dulu Mak, Tak Sama...

Monday, February 02, 2015 | Comment
[Kredit]

Pada suatu petang di kala angin bertiup sepoi-sepoi bahasa, kelihatan dua beranak sedang rancak berbual di atas pangkin bawah pokok rambutan sambil menikmati cucur pisang cheese dan aiskrim pasu. Si emak begitu asyik menikmati juadah petang mereka manakala anaknya pula sibuk bermain henpon.
Mak Seri: Orang zaman dulu, tup-tup dah nak kawen. Orang zaman sekarang ni, belum kawen pun dah tau dengan siapa dia dok berkawan. 
Samad: Tu dulu mak, tak sama...
Mak Seri: Orang zaman dulu, tup-tup dah beranak. Tak tau pun bila masa dia mengandung.
Samad: Tu dulu mak, tak sama...
Mak Seri: Orang zaman dulu, tup-tup dah dapat anak kedua. Tak tau pun anak pertama dah besar mana.
Samad: Tu dulu mak, tak sama...
Mak Seri: Apa yang tak sama nya kau ni ha? *bengang*
Samad: Zaman dulu takde fesbuk, wasap, line, wechat, tuiter semua ni mak. Mana sama. Dulu tak boleh hapdet status. Sekarang, kat mana-mana pun boleh hapdet. Hehehe...!

Mak Seri bertambah bengang. Petang yang damai terasa bahangnya. Terus dirampas henpon anaknya itu. Segera dihapdet statusnya ke fesbuk,

[Kredit]
_______________________________________________________________________
p/s: Tak semua perkara yang kita ada dan yang kita lakukan perlu dikongsikan kepada orang ramai tak kira masa, ketika dan di mana jua kita berada. Berpada-padalah dalam perkongsian. Jangan sampai memakan diri sendiri. 
...

Cerita asal,
Miss L