Gantung. Just Beware!

Saturday, May 16, 2015 | Comment

Caution: 18sx detected. [Kredit]

Alhamdulillah. Baru je selesai baca salah satu novel fixi. First time aku baca buku indie. Dan buat julung-julung kali juga aku baca novel  yang ada genre seram. Woha! Sememangnya novel fixi lain sangat dengan novel-novel tipikal yang ada kat pasaran. Puas hati la baca jalan cerita dan cara penulis tackle minat pembaca. *thumb up*

Ok, berbalik kepada 'GANTUNG'...novel ni memang ada jalan cerita yang menarik especially to the friendship among those five guys. Selain membuatkan sel-sel otak aku berhubung, aku rasa dah macam geng detective conan pun ada. Sama-sama cari jalan nak selesaikan satu kes misteri. Gitu ha!

Tak dinafikan, sepanjang aku baca cerita ni ada rasa yang menarik-narik aku untuk teruskan pembacaan. Bukan disebabkan ayatnya yang santai, lepak dan mudah paham tetapi jalan cerita dan gaya penceritaannya yang buatkan tahap curiosity aku naik pada kadar 100 degree. Tahniah kepada si penulis. Ewah… 

Biasalah orang muda, jiwa muda, sifat ingin tahu tu pasti ada. Tak mustahil juga apa yang aku akan tulis lepas ni pun buatkan perasaan hampa nak baca tu lagi meningkat. Hampa pun sekarang ni mungkin dah dok tertanya-tanya, 

" kenapa?"

 "awat?" 

 "pasai pa?"

 "why?"

Pesan aku, jangan baca atau yang dah terbaca (macam aku ni), pastikan takde orang lain yang baca selepas hampa baca especially budak bawah umur. Tu je.    

Sorry writer. Sorry publisher. Sorry fixi’s fans. Sorry! Sorry! Sorry! I have to burn this novel anyway. Yeah, have to! Demi menjaga hati, menjaga anak-anak bangsa sendiri dan demi secebis iman diri sendiri yang masih ada, aku terpaksa bakar. Memang tak dinafikan realiti pada watak dan perwatakan anak-anak muda zaman sekarang seperti itu ada. Tak bermaksud juga dengan membakar novel tu, aku dah  menafikan dan menidakkan realiti zaman akhir zaman ni. Hurmm…

However, we have a choice right? To be bad or good. Dan sebelum membuat pilihan, tak salah bukan jika kita ambil langkah berjaga-jaga terlebih dahulu supaya pengakhirannya nanti membuatkan kita menarik nafas lega. *senyum* 

[Kredit]

Pada pandangan aku yang cetek ni and oh…! Tak kisah la hampa nak kata aku ni ibarat katak di bawah tempurung, nak mencebik-cebik buat muka meluat sekalipun, because for me novel ni banyak sangat adegan 18sx nya. Bagi yang baca buku ni, aku berani jamin yang diorang tu (terutamanya kaum adam) boleh bayangkan situasi tersebut. Betul tak? Ngaku jelah. Tak banyak pun sikit. Kan..kan...kan..? Yelah, nak menghayati watak kononnya. Puii..! 

Apapun, aku tetap akan kata novel ni keterlaluan sebagai bahan bacaan umum. Takut-takut pihak yang patut mandi wajib tu wujud lagi banyak daripada pihak yang beristighfar dan taubat nasuha sepanjang baca novel ni. Who knows? Eheh! 

Lagipun, tak semua orang akan ambik satu-satu cerita tu sebagai pengajaran. Tak mustahil akan ada yang jadikannya sebagai panduan. Sedangkan Nabi Adam pun boleh terpedaya dengan setan sehinggakan dihukum turun ke bumi inikan pula kita yang perangai tu dah macam setan. Takut dihukum terjun ke neraka pula jadinya. Gulp!

Hey! Look  guys, kes rogol liwat pun ada dalam kalangan budak sekolah rendah. Salah siapa? Cukuplah pengaruh yang kuat dari  tv, laman sosial, internet dan sebagainya . Takkan lah kita pun nak jadi salah satu penyumbangnya? Fikirkan.

Aku ada adik, aku ada anak-anak buah yang masih suci mindanya and maybe one fine day I have my own child *angkat-angkat kening*. Takkan la aku nak benarkan pemikiran generasi sesudah aku dicemari dengan bahan bacaan yang ada adegan lucah sebegini. Biarlah diorang tu tahu realiti dunia akhir zaman dengan cara lebih ‘selamat’. Bukan dengan cara ‘membawa’ mereka masuk ke dunia yang sama.

So, please! Mohon tak baca atau benarkan novel ni ada dalam koleksi hampa. Bukan apa, takut budak-budak under age ni ambik baca pula kan. Tak ke haru jadinya. Aku tak sanggup nak tanggung 'apa' yang diorang tu dapat masa baca nanti. Whew! That's why aku terus bakar je novel ni.
"Habis tu, kami yang above 18 years old ni boleh baca la kan? Dah cukup umur."

A'ah. Silalah baca. Tu pun kalau dah memang hampa tu konfem-konfem akan masuk syurga. Jadi ahli syurga. Setan pun tak boleh challenge hampa. Siap angkat bendera putih tanda menyerah kalah. Heh!

Last but not least, aku takkan sesekali sarankan novel ni pada sesiapa pun. Never! Bagi yang dah ada novel ni, just beware. Because, my mind keep asking and my heart keep wondering, 
“saham apa yang mereka (penulis, penerbit, and so on) sedang kongsi? Pahala atau dosa?"  

Dan aku? 

*nanges*

Sorry again. 
No heart feeling. No harm.
Peace. For the sake of Allah. 

p/s: Aku cuma tak galakkan novel ni dan sebarang bentuk bahan bacaan yang ada unsur 18sx je. Novel yang lain tu ikut suka la. But still, it depends on the book contains. Aku belum tentu lagi jadi ahli syurga, sebab tu aku bakar supaya aku yang tak kena bakar nanti. Pheeww~

p/s: Apa pun, i still looking forward to all  fixi's books. Ngeh...!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...