Undang-undang Cinta 3

Thursday, February 23, 2012 | Comment
[Kredit]

“Nur Ibtisam bt. Muhammad Shafie.” Akhirnya nama dia dipanggil. Hampir sejam juga la dia berada di situ. Di Siddiq & Co. Sudah kematu ja rasa bontotnya itu.

‘Bismillahirahmanirrahim.’ Doa dibaca didalm hati. Kakinya melangkah yakin ke bilik mesyuarat. Bilik di mana dia akan ditemuduga. Pintu bilik diketuk. Sesaat kemudian barulah kedengaran suara yang menyuruhnya masuk.

“Silakan duduk.” Pelawa seorang wanita. Anggun dan bergaya orangnya. Di sebelah kanan wanita tersebut ada lagi seorang penemu duga. Lelaki. Boleh tahan handsome tapi serius sangat la pulak. ‘Cuba senyum kat aku ni ha! Buruk sangat ke rupa aku ni sampai tak boleh nak senyum’. Sempat lagi Nur Ibtisam membuat penilaian. Sepatutnya dia yang dinilai bukannya dia yang membuat penilaian. Haila.

“Nur Ibtisam.” Namanya dipanggil.

“Ya, saya.” Jawabnya sopan.

“Awak buat  apa sekarang ni?” soal lelaki tadi. Mukanya masih serius.

“Saya sedang ditemuduga oleh encik la. Buat apa lagi.” Jawabnya tanpa berfikir panjang. ‘Iyelah kan. Soalan budak tadika. Buat apa nak fikir pulak. Kacang aja tu.’ Manakala, jawapan yang diberikan Nur Ibtisam itu membuat Maisara tergelak kecil. Sungguh tak disangka dengan jawapan yang diberikan Nur Ibtisam itu. Matanya sempat memandang Khalid di sebelah. Tetap dengan wajah yang serius.

“Tak, maksud saya awak kerja atau sedang menganggur sekarang ni?”

“Oh! Itu ke maksud soalan encik tadi. Maaflah, saya salah faham pula. Hehe! Nur Ibtisam sudah tersengih memandang wajah-wajah di hadapannya itu sebelum kembali bersuara,

“Saya kerja encik. Cikgu sandaran kat sebuah pondok agama.”

“Awak mengajar apa?” kini Maisara pula yang menyoal.

“Saya ajar budak-budak mengaji ja.” Jawabnya merendah diri.

“Kenapa tak jadi peguam je. Awak kan ada kelulusan dalam bidang tu?” tegas sekali nada itu.

‘Hisy! Mamat ni, tak reti nak senyum ke. Serius sangat. Aku nak jawab pun takut.’ Hatinya sempat berbisik.

“Tak ada rezeki encik. Sebab tu la saya datang cuba nasib kat sini. Mana la tau kot-kot ada rezeki saya kat syarikat encik ni.” Ramah pulak Nur Ibtisam hari ni. Selalunya dia jenis yang pendiam. Sepatah yang ditanya, sepatah yang dia jawab. Mungkin kerana bukan atas kerelaan hatinya untuk menghadiri temuduga  jadi, dia tak kisah sangat kalau dia tidak diterima bekerja.

“Awak belajar kat UiTM Shah Alam yer?”

“A’ah. Kenapa cik? Cik pun belajar kat situ juga ke.” Banyak pula soalan si Nur Ibtisam ni. Nampak sangat dia betul-betul tak kisah. Datang temuduga sekadar memenuhi permintaan uminya sahaja.

“Eh, tak la. Cuma, kawan saya study kat situ. Syarikat ni dia la yang punya.” Jelas Maisara. Tak penah lagi dia jumpa calon temuduga yang sebegini ramah. Dah tu, banyak pula soalannya.

“Ohh…” muncung je mulutnya. Dah macam itik rupanya itu. “Mesti dia kaya kan? Sebab tu la ada syarikat sendiri.” sambungnya lagi.

“Boleh tahan berada juga la family dia tu.”

"Kalau macam tu, cik Maisara study kat mana?" soalnya lagi

"Saya belajar kat UIA je." Maisara tersenyum. Tak sangka cool saja Nur Ibtisam ni. Tak seperti calon-calon yang lain. Nampak sangat gementarnya.

"Best la. Dulu saya ada mintak kat situ, tapi tak dapat la pulak. Bukan rezeki saya la gamaknya tu." beritahu Ibtisam. Khalid di sebelah Maisara sekadar mendengar. Malas nak masuk campur.

"Takpe. Rezeki kan masing-masing."  kata semangat diberikan.

“Erm…Cik Maisara, rasanya saya dah tak ada soalan nak ditanya. Cik Maisara ada apa-apa lagi ke nak tanya kat dia ni.” Tiba-tiba Khalid menyampuk.

“Tak ada dah rasanya.” Jawab Maisara.

“Kalau macam tu Cik Nur Ibtisam, awak boleh keluar sekarang. Sebarang maklum balas akan kami hubungi cik Nur Ibtisam.”

“Eh, dah habis ke temuduga ni. Kejap je.” Soalnya kehairanan. Rasanya tak sampai 10 minit pun dia ditemuduga, ‘Tak kan dah habis kot?’

“Dah habis cik Nur Ibtisam. Dah tak ada apa kami nak tanya. Awak tu pun dah banyak soal kami. Macam kami ni pulak yang datang temuduga.” perli Khalid. Maisara hanya berdiam di sebelah. Tahu sangat dengan sikap khalid yang selalu serius tu.

“Maaflah encik. Terlebih ramah pulak. Hehe! Kalau macam tu saya keluar dulu la. Terima kasih.” Dia sudah bangun dari tempat duduk. Fail yang dihulurkan diambil. Dengan sopan dia mengorak langkah keluar. Namun, sebelum keluar sempat dia berpaling lalu menyoal,

“Erm, kalau boleh saya nak tahu temuduga ni untuk jawatan apa yer?”

“Awak tak tahu ke awak datang temuduga untuk jawatan apa?” soal Maisara kembali. Nur Ibtisam sekadar menggeleng. Maisara memandangnya pelik.

“Personal Assistant.” Ringkas jawapan daripada lelaki yang serius itu. Entah apa namanya pun Nur Ibtisam tak tahu.

“Ohh…” sekali lagi mulutnya dimuncungkan. Mukanya dipalingkan semula ke arah pintu keluar. Namun, sekali lagi dia berpaling.

“ Ada apa lagi cik Nur Ibtisam?” tegas sekali Khalid menyoal.

“Tak ada apa-apa. Cuma saya rasa kalau encik senyum mesti nampak lagi hensem kan? Nur Ibtisam senyum. “Terima kasih atas temuduga ni. Assalamualaikum.” Akhirnya Nur Ibtisam keluar juga dari bilik itu. Selamba ja dia memberikan pendapat. Manakala, di dalam bilik mesyuarat Maisara sudah ketawa geli hati. Mana taknya, terang-terang Khalid ditegur disebabkan sikapnya yang terlalu serius. Kepalanya sudah menunduk dan mukanya kemerahan menahan malu.

‘Cis, tak pasal-pasal kena tegur. Dah la depan Cik Maisara pulak tu’.
 ***************

“Belum ada apa-apa berita lagi ke Kak long? Dah seminggu ni.” soal Puan Izzah. Terbongkok-bongkok dia menyapu daun-daun kering di halaman rumah. Nur Ibtisam sekadar menjadi pemerhati. Bukan nak ditolongnya. Malah, sibuk mengunyah mempelam muda atas pangkin. Gaya macam orang mengidam jer kau ni Ibtisam. Tapi, takkan kot. Hehehe.

“Belum lagi la umi. Entah-entah depa tak terima kak long bekerja kat situ kot. Iyalah. Sat ja depa temuduga kak long. Macam tak berminat je nak amek kak long gheja dengan depa tu.” Terkeluar longat kedahnya. Not bad la.

“Hisy. Takkan la diorang tak nak amek anak umi ni. Entah kenapa umi rasa yang kak long akan diterima bekerja kat situ.”

“InsyaAllah umi, kalau ada rezeki ada la nanti. Kita tunggu je.”

***************
“Awak  dah pilih siapa yang awak nak ambil jadi PA awak tu?” Maisara menyoal.

“Malas la saya. Awak jelah tolong pilihkan untuk saya. Lagipun awak yang temuduga diorang tu. Awak lagi tahu siapa yang layak kan?”

“Ya Allah awak ni. Dah seminggu saya bagi semua maklumat calon-calon yang datang temuduga haritu. Saya ingatkan awak dah buat pilihan.” Maisara menggeleng. ‘Minggu lepas dia juga yang tergesa-gesa nakkan PA sampai tak menyempat. Sekarang ni boleh pula dilengah-lengahkan benda ni.’

Semenjak Anis PA kepada kawan baiknya itu berhenti bekerja 2 minggu yang lepas, boleh dikatakan hari-hari kawannya itu merungut. Ada saja yang tak kena. Disuruhnya Maisara dan Khalid lakukan temuduga bagi pihaknya dengan segera sedangkan dia outstation ke Pulau Pangkor kendalikan kes di sana.

 ‘Apa punya kawan daa. Dia yang nakkan PA kita pula yang kena uruskan.’ Rungut Maisara dalam hati.

“Alah, awak ni. Saya kan tengah busy sekarang ni. Apa salahnya awak tolong saya.” Macam tahu-tahu saja Maisara baru lepas merungut.

“Yelah-yelah. Saya tolong awak. Awakkan peguam terkenal. Selalu busy kan.” Sempat Maisara memerli.

Perlian Maisara tidak dihiraukan. Faham benar sikap Maisara. Mulut je membebel tapi hati baik. Suka sangat tolong orang. Sejak dari kecil lagi mereka berkawan baik. Tapi, tak penah pula dia rasa tertarik dengan Maisara. Maisara juga begitu. Bahkan sekarang ni Miasara adalah tunangan orang. Ada juga waktu sekolah dahulu rakan-rakan mereka cuba memadankan mereka berdua. Namun, masing-masing tidak menghiraukannya. Akhirnya, mereka still berkawan baik sampailah sekarang.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...